Thette med familj

Lite bokfrågor!

Publicerad 2013-07-02 12:55:00 i Böcker,


Jag hittade en lista med 10 bokfrågor på nätet som jag inte tror jag har svarat på så nu kör vi.

1. Den värsta läsupplevelse du haft?
Det har jag nog inte haft någon, det skulle jag väl kommit ihåg i så fall.

2. Vilken bok har påverkat dig mest hittills?
Jag vet inte om det är en speciell bok som påverkat mig, men jag läser ofta verklighetsbaserade böcker.
Och jag måste verkligen erkänna att de påverkar mig mycket.
En av böckerna som faktiskt fortfarande gör sig påmind i huvudet nästan var gång som jag tänker på böcker överhuvudtaget är en bok som handlade om en tjej som blev helt sönderskuren i magen men ändå överlevde.
Tyvärr har jag glömt bort titeln på den men den boken var inte bara skriven av henne utan av alla runt omkrin så som läkare, vänner, föräldrar och även killen som hittade henne när det inträffat.
(Ska försöka ta reda på titeln på boken!)

3. Har du läst någon bok som du blivit riktigt skrämd av?
Jag läser ju inte skräck, så har inte blivit skrämd på det sättet. Men jag läser ju mycket verklighetsbaserat och att läsa om vad som pågår i världen är VÄLDIGT skrämmande många gånger.
Bakom stängda dörrar av Kristina Hansen/Bengt-Åke Cras/Agneta Cras är en av de böcker som dyker upp när jag tänker på den här frågan. Hemsk bok men som jag hade svårt att sluta läsa i alla fall.

4. Vad använder du som bokmärke?
Jag användet lite av varje, beror lite på vad jag får tag på. Kan vara gamla vykort, brev, en papperslapp och om det är en kiosklitt. så gör jag även hundöron...

5. När brukar du läsa?
När som helst jag får tid. Som mamma till en pojke på under 1år och som mamma till ett barn med särskilda behov så får man ta den tid man får/tar sig att läsa. Man får ta sig tid till att läsa. Skippa dammsugningen, läsa medan man rör i maten, när man badar, går på toaletten, viker tvätt (ja det går faktiskt) eller mitt i nätterna när resten av familjen sover.

6. Vad var den första bok du läste?
oj, det komemr jag faktiskt inte ihåg. Det kanske borde vara en sån där sak som man borde komma ihåg?

7. Vad är bättre, pocket eller inbundet?
Pocket! Inbundet tar plats och gör väldigt ont om man ligger och läser och råkar tappa den i huvudet för att man slumrar till...

8. Vilken bok läser du nu?
De skandalösa av Simona Ahrnstedt

9. Och vilken sida är du på?
152 av 338

10. Brukar du lämna ”kännetecken” i dina böcker? (klottrar i dom, spiller mat/dryck på dom & andra barbariska åtgärder?)
Nej, eller ja ibland utanpå kan det finnas märken men har man småbarn som inte lämnar andras saker i fred så blir det lätt så.  Försöker dock vara rädd om mina böcker och se till att barnen inte får tag i dem.

11. Påverkar titeln/omslaget dig om du överväger att läsa en bok?
Absolut, omslaget har nog större påverkan på mig än jag egentligen vill erkänna...

12. Sidantalet, då?
Jag drar mig för att läsa tegelstenar. Borde kanske inte men jag har jättesvårt för att tro att jag skulle ta mig igenom stora böcker faktiskt...

13. Brukar du bläddra fram till sista sidorna för att få reda på slutet?
Jag gjorde det förr men nu händer det väldigt sällan. Händer att jag gör det med böcker jag inte kan läsa ut, bara för att se hur de slutar.

14. Finns det någon bok du läst flera gånger?
Kärlekens sällsamma makt av Jude Deveraux har jag läst så många gånger att den trillar isär trots att jag tejpat ihop den 2 gånger redan. Patetiskt kanske men jag gillade verkligen den.

15. Har du råkat ut för någon olycka som böcker varit orsaken till?
Nej det tror jag inte, inte vad jag kan komma på iaf.

16. Brukar du sälja/ge bort dina böcker eller klänger du dig maniskt fast vid dem, även om det är någon bok du inte gillar?
Jag klänger fast vid böcker som jag verkligen gillar, men böcker som jag itne gillar eller bara gillar måttligt ger jag bort eller säljer. 

17. Tar du med dig boken du läser på toa?
Absolut! 1 minut i lugn och ro betyder flera rader i en bok!!

18. Just det, läser du i badrummet?
Ja absolut!

19. Har du något boksystem? Skriver du upp vad du läser/ska läsa/ska köpa/köpt för böcker? Skriver du kanske till och med läsdagbok?

Böcker jag vill läsa lägger jag till på önskelistan på adlibris. 
Böcker jag har läst och gillar försöker jag blogga om och andra böcker men för ingen annan lista över vad jag läser.
Förutom nu under min A-Ö utmaning då :p

 

Kommentarer

Postat av: Johanna

Publicerad 2013-07-02 16:07:56

Har du läst Vecka 36? Så bra :D

Svar: Nej, jag har inte läst någon av Sarenbrants böcker, men hört att de ska vara omtyckta.... kanske skulle testa?
Thette

Postat av: Johanna

Publicerad 2013-07-02 19:39:55

Det tycker jag verkligen, jag är inte så förtjust i deckarvarianten men denna var riktigt bra, håller på med del två nu och är riktigt fast måste jag säga :)

Svar: Okej, ja då ska jag väl lägga till ännu en bok på att läsa listan haha
Thette

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Thette

Ensamstående 2 barnsmamma med barn varannan vecka. Lever själv med Diabetes typ 1 och har en son med särskilda behov. Livspusslet är inte alltid lätt att få ihop, man gör det bästa man kan. Det här är vårat liv i mina ord.

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela