Thette med familj

De Skandalösa

Publicerad 2013-07-05 20:17:00 i Böcker,

 
Året är 1685, barockens och stormaktens tid. Platsen är Wadenstierna, Sveriges mest praktfulla slott. Den syndigt attraktive greve Gabriel Gripklo har återvänt till hemlandet efter många år till havs. Med sig har han det svartaste av rykten. Det sägs att han inte har några skrupler vare sig det gäller sex, kvinnor eller andra nöjen. Nu letar han efter en hustru.


Fröken Magdalena Swärd är den eviga ungmön. Bildad men utblottad. Bedragen, skandaliserad och på ruinens brant tvingas hon att acceptera en anställning som sällskapsdam åt en ung friherrinna som planerar att snärja greven.

Med sin vassa tunga och strikta klädsel står Magdalena för allt som Gabriel ogillar hos kvinnor. Den dekadente greven representerar i sin tur allt det hon föraktar hos män. Men en avslöjad hemlighet, ett nattligt möte och ett galet vad leder till en passionerad och allt mer skandalös romans.
(text tagen från adlibris)

 

 

Det här var en bok i min smak.
Min favoritgenre är just romantik, och det är de böckerna jag kan begrava mig i i flera timmar utan avbrott.
Ja kanske inte nu längre när man är småbarnsmamma men innan jag fick barn så läste jag ofta ut en bok på en dag när man väl började.
 
När jag fick veta att jag skulle få den här boken hemskickad av Booked så såg jag verkligen fram emot att få sätta tänderna i den.
En av mina favorit författare är Jude Deveraux. Hon skriver också böcker om historisk romantik.
Så för mig blev det automatiskt en jämförelse av böckerna.
Jag måste säga att jag gillar att vi har en bra romantikförfattare här i Sverige för det är verkligen ont om dem. 
 
Jag gillade bokens story och hade inte svårt att hänga med i den.
Glitter och glammour fast på 1600 talets tid med dans, fina kläder och champange i överflöd. Vem vill inte löäsa om sånt?
 
MEN, och ja det är ett stort men. Boken var svårläst eftersom det är felstavningar, saknas ord och meningar som är uppbygda på väldigt lustiga sätt. 
Jag tycker att bok känns ihopslängd bara för att släppas och det gör mig full i skratt att författaren i sitt tackbrev (som står sist i boken) tackar för att den är noga korrekturläst, för den är allt annat än just det.
För mig så drar faktiskt det här ner på bokens betyg även om jag verkligen älskade boken story!
 
Så för mig får den bara en 3/5 men just bara för att på var och varannan sida måste man läsa om rader, både 3 och 4 gånger, för att faktiskt förstå vad författaren menar.
 
Men, är det något jag kommer göra så är det att läsa hennes andra böcker.
Jag ser verkligen fram emot dem!
 
Hoppas bara de är bättre korrekturlästa!
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Thette

Ensamstående 2 barnsmamma med barn varannan vecka. Lever själv med Diabetes typ 1 och har en son med särskilda behov. Livspusslet är inte alltid lätt att få ihop, man gör det bästa man kan. Det här är vårat liv i mina ord.

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela