Thette med familj

Länge sen sist.

Publicerad 2013-05-09 12:46:21 i

Det var visst väldigt länge sedan det blev ett inlägg här.
Det händer mycket i livet och lusten/tiden har heller inte funnits där.
Som vanligt har jag massor att skriva av mig om men men vet inte hur jag ska formulera mig.
Jag vill skriva s mycket men vill inte heller trampa någon på fötterna.
Det känns lite svårt och jobbigt att inte känna att man kan uttrycka sig så som man vill...
 
Mycket här i livet blir inte som man jhar tänkt sig, och att få ett barn med särskilda behov fanns aldrig ens på min världskarta, även om jag har jobbat med det så var det aldrig nåt jag tänkte på under graviditeten.
Visst var man rädd att något skulle vara fel, men man tänkte aldrig på det långa loppet.
 
Att Rasmus har sina särskilda behov gör bara honom till den underbara varelse som vi älskar så högt.
Men att gå runt och känna sig skyldig, som att det är mitt fel att han fått sina behov äter sakta upp mig inifrån.
Logiskt sett så vet jag att jag inte borde känna eller tänka så, men känslorna man har är inte alltid så logiska.
 
Vi kan inte rå för att Rasmus blev som han blev, och som jag sagt förrut så skulle han inte vara den underbara ungen han är utan de behov han har, men det ÄR väldigt jobbigt att vara förälder till någon med de diagnoser han har. 
Folk verkar inte alltid förstå, men hur skulle de kunna det när de inte lever mitt i det som vi gör.
Det känns som om folk drar sig undan från oss, undviker att umgås med oss och om det beror på oss eller Rasmus har jag ingen aning om, men det gör mig faktiskt ledsen att känna så.
Man märker vilka som är ens vänner när det väl gäller i alla fall...
 
Jag vet att jag är dålig på att höra av mig, jag orkar liksom inte ens plocka upp telefonen och ringa mina vänner, så kanske har jag mig själv att skylla att alla försvinner ur mitt liv....

Kommentarer

Postat av: Cissi

Publicerad 2013-05-17 21:13:26

Jag menade aldrig att försvinna helt ur ditt liv, jag var på en plats i mitt liv då jag valde bort många som jag skulle finnas för men som jag inte kände fanns där för. Nu kan jag hantera sådant bättre och har lättare att förbise saker och ting och inte alltid tänka på om folk bryr sig eller inte. Då var då, och nu är nu. Du vet var jag finns om du skulle vilja :)

Svar: Det hände även mycket i vårat liv just då, och gör fortfarande. Att ens orka gå ur sängen kan vara som att klättra upp för världens högsta berg vissa dagar. Det sårade mig något enormt när det hände och som det är i dag är konflikter något jag faktiskt inte klarar utan att bryta ihop totalt. Men då var då och nu är nu, och inom en framtid kanske såren kan läka, men som det är nu så har jag faktiskt ingen ork att lägga ner på relationer som kanske kan fungera.
Thette

Postat av: Lina

Publicerad 2013-05-18 15:21:21

Det kommer alltid finnas människor som inte kommer förstå vad ni går igenom och upplever varje dag. Det kommer alltid finnas dom som inte kan ta hänsyn till att älskade Rasmus och även andra barn med liknande eller andra diagnoser är annorlunda. Men försök (även fast jag vet att det är jätte, jätte svårt) att fokusera på dom som faktiskt förstår, för jag vet att vi är många som faktiskt gör det.

Vi kommer aldrig få veta, känna eller uppleva det som ni går igenom varje dag, för vi sitter inte i samma sits. Men förståelse är ändå det viktigaste.

Det är absolut inte ditt fel och du ska verkligen inte anklaga dig själv, jag kommer med baseballklubban och slår dig i skallen om du säger det igen. Ni är underbara och fantastiska människor, du och Uffe och har två fantastiska söner. Livet må kännas kämpigt, men anklaga aldrig dig själv, älskade kusin! <3

Svar: Tack underbara älskade kusin <3 dina ord värmer, och som jag sagt jag vet att det inte är mitt fel och man inte kan skylla på någon, men dagar man känner sig nere och frustrerad kan man inte låta bli att undra och skylla på sig själv. tänka att om man gjort saker annorlunda så kanske...Jag älskar R för den han är! Han vore inte den goa unge han är utan sina hinder. Men vi ska ta oss runt dem <3
Thette

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Thette

Ensamstående 2 barnsmamma med barn varannan vecka. Lever själv med Diabetes typ 1 och har en son med särskilda behov. Livspusslet är inte alltid lätt att få ihop, man gör det bästa man kan. Det här är vårat liv i mina ord.

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela